Friday, November 14, 2014

MITOS BREASTFEEDING I




BREASTFEEDING: ANTARA MITOS & FAKTA


MITOS #1: Susu belah kanan adalah nasi, susu belah kiri adalah air

Biasa dengar kan? smile emoticon
Subhanallah, Allah ciptakan breastmilk di kedua-dua belah breast diawali dengan foremilk (susu yg lebih cair ibarat air untuk bayi untuk menghilangkan dahaga bayi di awal penyusuan) dan later akan terhasil pula hindmilk (susu yg lebih pekat ibarat makanan kpd bayi untuk mengenyangkan bayi di akhir penyusuan). 
Tiada beza komposisi susu antara kedua belah breasts, dua-dua mempunyai "air" dan "nasi"  :)

MITOS #2: Susu belah kanan lebih sedap berbanding susu belah kiri

Seperti point #1, tiada bukti menunjukkan susu dari breast sebelah kanan lebih sedap, cuba anda perah susu dari sebelah kiri dan berikan pada bayi, pasti dia minum sepertimana dia minum perahan breastmilk drpd sebelah kanan kan?
Jika kebetulan anak anda kurang gemar hisap dari sebelah kiri, ada kemungkinan ia disebabkan pori yang lebih kecil & flow yg lebih perlahan berbanding flow breast di sebelah kanan :)


MITOS #3: Bagi bayi hisap kedua-dua belah breasts setiap kali menyusu, jika tidak breast akan besar sebelah!

Apabila anda menyusukan bayi daripada sebelah breast, automatic breast yg sebelah lagi akan turut mengalirkan susu. Ini disebabkan hormon oxytocin yang terhasil daripada rangsangan sucking baby. Hormon ini akan menghantar signal kepada kedua-dua belah breasts untuk merembeskan susu.
Saya lihat segelintir ibu ketika menyusukan bayi daripada sebelah breast,contohnya dari sebelah kanan, apabila susu mula menitik dari breast kiri, mereka cepat-cepat bertukar ke breast yg satu lagi sedangkan bayi baru mula hisap yg sebelah kanan dan masih belum puas.

INI ADALAH CARA YANG SALAH!

Dengan berbuat demikian, bayi anda hanya akan dapat foremilk sahaja daripada kedua-dua belah breasts - ini ibarat dia hanya minum air sahaja, jadi baby kembung dengan air dan akan cepat lapar semula.
Cara yang lebih tepat adalah bagi sebelah breast sampai terasa kosong dan lembut. Dengan cara ini barulah bayi akan mendapat kedua-dua foremilk dan hindmilk yang ia perlukan pada setiap sesi penyusuan (air + "makanan"). Jika bayi anda masih belum puas barulah berikan yang sebelah lagi.
Bila anak menyusu dari sebelah breast, saya sarankan anda buat tandem pumping - pamkan susu serentak dari yang sebelah lagi kerana waktu inilah flow susu sangat laju (kerana rangsangan oxytocin dari sucking bayi). Jadi, tidaklah bengkak/besar sebelah! smile emoticon Dan boleh buat stok susu! Tapi kalau bayi anda selalu tak puas dengan hanya sebelah breast, berikan sahaja kedua-dua belah.



mile emoticon


1 comment: