Friday, December 5, 2014

ANAK SAYA KUNING! TIPS MENGURANGKAN KUNING BAYI


#3 APA PERLU SAYA BUAT?


1) Berikan susu sekerap mungkin, jika boleh sejam sekali atau lebih kerap. 

-Jika bayi anda tidur, kejutkan dia untuk minum - bila bayi cukup minum, ini akan mengelakkan dehidrasi. Hydration yang cukup sangat penting untuk bantu menyingkirkan bilirubin berlebihan.
-Bila baby minum secukupnya, dia akan buang air besar dan kecil dengan kerap dan ini juga membantu menyiingkirkan bilirubin berlebihan dalam badan. Pastikan juga teknik penyusuan yang betul, termasuk posisi, teknik lekapan dan sebagainya.

2) Dapatkan rawatan 

- Jika paras bilirubin terlalu tinggi sehingga mencapai paras tertentu, doktor mungkin akan memberikan rawatan lampu (phototherapy). Lampu khas ini akan menukarkan bilirubin kepada bentuk yang lebih larut supaya lebih mudah disingkarkan melalui kencing & pundi hempedu.

#4 BAHAYA TIDAK MENERIMA RAWATAN




Jika bayi yang paras bilirubinnya mencapai tahap bahaya tidak diberikan rawatan secepat mungkin, bilirubin berlebihan ini boleh larut ke dalam selaput dan tisu otak menyebabkan kernicterus. Bayi yang mendapat kernicterus berisiko mendapat kecacatan kekal seperti cerebral palsy, kurang pendengaran dan lebih teruk ia boleh membawa maut.

No comments:

Post a Comment