Tuesday, October 14, 2014

TIPS BANYAKKAN SUSU I

TIPS PENYUSUAN IBU #1: Persiapkan mental dan luruskan niat.
Niatkan sungguh2 nak berikan susu terbaik untuk anak anda kerana Allah. Beritahu pada diri, “Susu yang Allah jadikan CUKUP untuk anak saya”. Mindsetting sangat memainkan peranan. Selalu sangat patient saya mengeluh "Susu saya tak mencukupi". Lebih2 lagi di hari2 pertama selepas kelahiran. Dan akhirnya mengalah pd susu formula (yang dah mula naik harga sejak subsidi minyak turun ni)... 
Bagi ibu yang menyusu, yakinlah rezeki itu dari Allah. Dan Allah dah tetapkan rezeki susu untuk anak sesuai dgn keperluan pd setiap tahapan umurnya. Tahukah anda bayi yang baru lahir hanya perlukan 3-5ml (satu sudu kecil) sahaja susu pada setiap penyusuan? Dan colustrum (yang anda asyik cakap tak cukup tu) biasanya terhasil sebanyak mana yang bayi perlukan di awal kelahiran.
Jadi berhenti mengeluh dan percayalah susu anda cukup utk anak anda!


TIPS PENYUSUAN IBU #2: Banyakkan berdoa dan solat dhuha
Doalah sungguh2, "Ya Allah, aku ingin menyusukan anakku keranaMu. Bantulah aku untuk bersabar dan mudahkanlah aku menyusui anakku walaupun sibuk bekerja”.
Usahakan supaya solat dhuha jangan ditinggal. Ingat, rezeki Allah yang bagi 


TIPS PENYUSUAN IBU #3: Banyakkan pengambilan milk booster
Antara makanan yang boleh jadi pemangkin/booster kpd penghasilan susu adalah soya, susu, kurma, longan kering, barli, kucai, pegaga, pucuk betik, jantung pisang & halba.


TIPS PENYUSUAN IBU #4: Minum air yang mencukupi
Kalau nak penghasilan susu 1 liter, takkanlah kita hanya minum 1 liter juga? Mana cukup, minum air banyak-banyak, atleast 2-3liter sehari! Maafkan saya, jika ada yang masih mengamalkan amalan berpantang dengan mengehadkan air yang perlu diminum, saya kurang bersetuju kerana ia akan menyebabkan susu anda kurang, bila susu kurang anak anda berisiko untuk mendapat jaundice (kuning). Jika boleh amalkanlah juga makanan seimbang dalam pantang agar nutrien yang cukup dapat membantu penyembuhan luka luaran dan dalaman. 

No comments:

Post a Comment