Friday, October 17, 2014

Kesan sampingan ESP - Berjaga-jaga!



Pada mulanya saya hanya ingin mengambil ESP untuk menambah susu badan, tiada niat lain. Memang masa tu stress sangat sebab dah nak mula kerja tapi belum mula buat stok susu lagi!
Maklumlah, anak pertama, takda pengalaman. Seronok sangat cuti bersalin 4 bulan, cuti sakan.
Alih-alih tinggal 10 hari nak kerja, kelam-kabut cari milkbooster nak buat stok susu badan.

Mak pernah suruh top up susu formula, saya berkeras kata JANGAN. Sebab bagi saya berapa mahal pun susu formula, betapa bagus pun iklan promosinya, ia tetap TIDAK SETANDING susu badan!

Tetapi, sungguh terkejut saya apabila mengalami side effect ESP Shaklee. Selain sekali sekala bengkak susu sehingga demam, saya turut mengalami kesan sampingan lainnya.

Saya menulis agar anda semua berjaga-jaga dan tidak terkejut jika ada mengambil set menyusu ini.

Antara kesan sampingan yang saya alami:

  1. Kulit makin cerah dan lembut
  2. Parut eczema saya makin pudar
  3. Berat badan turun sampai dapat achieve pre-pregnancy weight dalam tempoh 2 bulan consumption (berat terakhir sebelum bersalin 57.4kg, mula consume ESP + alfalfa masa Iffah 3 bulan setengah, masa Iffah lebih kurang 5 bulan, berat badan 43kg, sama seperti sebelum pregnant!)
  4. Tenaga luarbiasa walaupun ketika itu bulan puasa dan oncall hingga tidak sempat berbuka puasa
Berikut antara sahabat saya yang turut mengalami kesan sampingan ini! Asalnya nak consume sebab milkbooster, dapat pula effect lainnya!




Jadi berhati-hati!

No comments:

Post a Comment