Friday, October 17, 2014

Kesan ESP terhadap susu badan



Eksperimen: Mengkaji kesan ESP Shaklee terhadap susu badan

Hypothesis: Pemakanan supplemen ESP Shaklee mempengaruhi jumlah dan kepekatan susu badan

Inferens: ESP menambah jumlah dan kepekatan susu badan

Pemalar:
  • Jenis pam susu (Medela double electric pump)
  • Masa pam susu (antara 11am-12pm)
  • Tempoh pam susu (dalam 10minit-15minit – cik B tidak sempat dikosongkan sehingga habis kerana kesuntukan masa dan patient yang ramai di klinik, masa tengah pam pun nurse beberapa kali bukak pintu kerana patient dah tunggu)
  • Ketika mengepam kedua-dua cik B TIDAK BENGKAK (bagi baby hisap sebelum pukul 8am) *sangat penting kerana jika mengepam ketika cik B bengkak, susu memang akan jadi lebih banyak hingga 2-3x ganda – tak aci (nanti 'false positive' results jadinya)
  •  Saya tidak makan alfalfa, hanya ESP (kerana alfalfa saya baru habis 2 minggu lps, baru nak repeat order) – jika makan bersama alfalfa insyaAllah memang susu lebih banyak
  •  Saya tidak makan apa-apa milk booster yang lain spt kurma, longan, daun kucai, lobak putih dll - jadi eksperimen ini hanya mengkaji effect ESP SAHAJA on breastmilk
  • Saya tidak dipengaruhi faktor stress
  • Pagi-pagi saya sekadar minum dalam 300ml air sahaja pada pukul 7-8am – seharusnya perlu minum lebih banyak, insyaAllah kesannya susu akan lebih banyak


Pemboleh ubah: Tarikh 14/10/2014: Day 1 tanpa ESP, 15/10/2014: Day 2 tanpa ESP, dan seterusnya

Keputusan:

14/10/2014 - hari pertama tanpa ESP: 
Susu yang dipam sebanyak 7oz+ dalam satu sesi



15/10/2014 - hari kedua tanpa ESP: 
Susu yang dipam sebanyak 5oz dalam satu sesi


 

16/10/2014 - hari ketiga tanpa ESP:
Susu yang dipam hanya 3oz dan kelihatan lebih cair*


*perlu diingat bahawa susu badan Allah ciptakan ada foremilk (susu cair yang keluar di awal penyusuan – ibarat air untuk bayi) dan ada pula hindmilk (susu pekat yang keluar halfway semasa penyusuan – ibarat makanan untuk bayi). Dalam eksperimen di atas saya telah mencampurkan kedua-dua foremilk dan hindmilk dari kedua-dua cik B.


Kesimpulan: Supplemen ESP terbukti menambah kualiti dan kepekatan susu badan dengan berkesan

Semalam (16/10/2014) saya sudah mula ambil ESP semula secara konsisten. Tak sanggup nak tengok jumlah susu yang akan terhasil kalau berterusan tinggalkan ESP.




Hasil terbaru:


17/10/2014:
Susu yang dipam 8oz. Sudah mula nak bertambah sikit-sikit.


Ada rupa skema eksperimen budak sekolah tak? =)



*sebenarnya bukannya plan pun nak buat eksperimen ni, tak sengaja terlupa makan ESP 2 hari (sebenarnya malas sikit nak bancuh) tengok2 ada kesan pd susu badan bila pam di klinik... rasa excited nak share ;) 


Set susu bajet tapi berkesan!


No comments:

Post a Comment