Friday, October 17, 2014

TIPS BANYAKKAN SUSU II


TIPS PENYUSUAN IBU #5: Ilmu penyusuan
Usaha untuk lengkapkan diri dengan ilmu penyusuan yang mencukupi seperti:
  • Prinsip supply and demand (lebih byk baby menyusu, lebih byk susu yg akan terhasil)
  • Power pumping, lebih-lebih lagi utk ibu-ibu yg bekerja (cubalah untuk pam dan kosongkan breasts anda setiap 2-3jam walaupun belum bengkak susu. Pamlah walau hanya dapat 0.5oz sekalipun. Breasts yang selalu dikosongkan akan menyebabkan otak detect bahawa susu dah tinggal sikit, maka lebih byk susu akan dihasilkan secara berterusan. JANGAN hanya tunggu dah bengkak baru pam ya. Nanti otak akan ckp "Susu dah cukup banyak, malaslah nak hasilkan lagi". Dan satu lagi, cuba bayangkan anda perlu menyusukan anak kembar! Psikologi boleh mempengaruhi susu yang terhasil)
  • Pastikan anda tahu bagaimana nak simpan stok expressed breast milk dalam peti ais, cara nak keluarkan susu dari peti ais dan kekalkan khasiatnya dll.
  • dll lagi.
Macamana nak tambah ilmu? IQRA' =)


TIPS PENYUSUAN IBU #6: Pengambilan supplemen
Jika anda telah mengamalkan kesemua tips sebelum ini tetapi masih belum mendapatkan hasil yang memuaskan, you may be one of those who can benefit from the help of supplements. Boleh cuba berikhtiar dengan mengambil supplemen milk booster ini, insyaAllah dapat membantu. 

Saya sendiri mengamalkannya dan alhamdulillah bukan sahaja sebagai milk booster, tapi baaanyak lagi khasiat lain yang saya dapat. Kulit saya yang alahan teruk dan flare of eczema semasa mengandungkan Irfan, sudah semakin pulih. Dulu orang selalu tegur saya "Doktor ni selalu nampak pucat" walaupun Hb saya 13.7g/dL. Sekarang orang tegur "Doktor ni putih melepak lepas cuti bersalin". Saya rasa pucat dan putih tidaklah banyak beza tapi bagi saya putih tidak membawa konotasi negatif sepertimana bila orang tegur kita pucat. 

Oh ya, cuma berhati-hati dengan kesan sampingannya - bengkak susu! 

Sila SMS/Whatsapp 011-3205 7105 untuk konsultasi personal dan best price untuk set penyusuan Shaklee paling bajet. 



TIPS PENYUSUAN IBU #7: Bersyukurlah

Bersyukur?

Ya, bersyukurlah... walaupun susu yang anda pam sangat sedikit. Bersyukurlah kerana Allah masih merezekikan anak anda melalui susu badan anda.

Dulu saya suka mengeluh kenapa susu kali ini tidak sebanyak dulu masa menyusukan anak pertama. Selalu membanding2 dan merungut. Sampai satu hari suami tegur bersyukurlah ada juga rezeki Irfan.

Astaghfirullah, sy mula sedar. Sejak tu sy sentiasa bersyukur walaupun sy rasa hasil pam tidak sebanyak dulu. To my surprise, susu benar2 gradually bertambah!

Bukankah Allah dah janji, jika kita bersyukur Dia akan tambahkan nikmatNya?


No comments:

Post a Comment